Wat is inbegrepen in mijn onderhoudscontract?

We krijgen nog weleens de vraag van onze klanten wat wij op de achtergrond allemaal doen. Als je het mij vraagt is dat een terechte vraag. In dit artikel leg ik je graag uit wat wij allemaal precies voor je doen.

Webhosting

Het fundament van een onderhoudscontract is webhosting. Maar wat is hosting nu eigenlijk?

Ik gebruik altijd graag de volgende metafoor. Je bent van plan je droomhuis te laten bouwen. Daar heb je grond voor nodig. Het is belangrijk dat je op deze grond kan bouwen. Het huis mag natuurlijk niet verzakken. En even belangrijk is dat het huis over 10 of 20 jaar nog steeds niet verzakt is. Toch?

Webhosting is de grond voor jouw website. Zonder webhosting geen website online. Als je het ons vraagt dus essentieel voor jouw business.

Bij Webprepare wordt jouw website gehost op een professionele, snelle VPS-server. Deze servers zijn razendsnel, zodat jouw website binnen no-time is geladen.

SSL-certificaat beheer

Er wordt allerlei data verzonden en ontvangen bij het bezoeken van een website. Het is belangrijk dat deze gegevens over een beveiligde verbinding verlopen. Als dit niet zo is, bestaat de kans dat deze gegevens onderschept kunnen worden. Tel daarbij dat als je geen SSL-certificaat gebruikt, je ook niet geheel voldoet aan de privacywetgeving. We doen er nog maar een schepje bovenop; Google hecht tegenwoordig steeds meer waarde aan veiligheid. Heb je geen SSL-certificaat? Dan heb je kans dat je website lager komt te staan in de Google rankings.

Bij Webprepare voorzien wij je website standaard van een SSL-certificaat. Deze certificaten welke worden uitgegeven door Let’s Encrypt verlopen na 3 maanden. Wij houden elk certificaat nauwlettend in de gaten, en vernieuwen deze automatisch voor je. De gegevens die worden verwerkt op jouw website lopen dus uitsluitend via een beveiligde SSL-verbinding.

Domeinnaam

Jouw website is te bezoeken door een zogeheten domeinnaam in te voeren in de adresbalk van je internetbrowser. Een domeinnaam is bijvoorbeeld:

  • webprepare.nl
  • albertheijn.com

Tegenwoordig heb je honderden zo niet – duizenden domeinextensies. Een domeinextensie is het achterste gedeelte van een domeinnaam, bijvoorbeeld .nl, .com of .eu.

Wij zorgen ervoor dat deze domeinnamen worden vastgelegd en niet verlopen. Wij verlengen jouw domeinnaam of domeinnamen tijdig.

WordPress-updates

Net zoals een auto elk jaar voor een APK naar de garage moet, heeft een website ook onderhoud nodig. In tegenstelling tot een auto heeft een website veel meer onderhoud nodig. Niet jaarlijks, maar op zijn minst maandelijks. Maar waarom? Waarom kan dat niet gewoon 1x per jaar?

Wij bouwen websites met het alom bekende WordPress. WordPress is een een zogeheten CMS (lees: content management system). WordPress is modulair opgebouwd. Dat betekent dat je WordPress kunt uitbreiden met zogenaamde plug-ins. Zie dit als modules. Wij proberen altijd het aantal plug-ins te beperken wat echt nodig is. Des te meer plug-ins, des te langzamer je website, des te lastiger het onderhoud.

Deze plug-ins zijn gratis te downloaden, maar ook tegen betaling te verkrijgen. Bij Webprepare werken we uitsluitend met de hoogst mogelijke kwaliteit van plug-ins. En waarom is dat nou zo belangrijk? Omdat je afhankelijk bent van de ontwikkelaar van deze plug-ins. Als de ontwikkelaar er een rommeltje van maakt, gaat dit ten kostte van jouw website. Sterker nog; de website kan onveilig worden en in het ergste geval wordt deze gehackt. Daar zit niemand op te wachten.

Wij controleren wekelijks op nieuwe updates. Zodra er updates beschikbaar zijn installeren wij deze.

Wat ik helemaal vergeet te vermelden is dat wij niet alleen plug-in updates doen. Ook WordPress zelf heeft updates nodig – zij het wat onregelmatiger dan plug-ins. Daarnaast onderhouden wij ook het thema van je website.

Kundige helpdesk

En misschien doen we ons nog wel een beetje te kort met de term ‘helpdesk’. Wij hebben ruim 15 jaar ervaring met het bouwen van WordPress-websites en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast hebben wel heel veel kennis in huis op het gebied van e-mail, webhosting en andersoortige vragen.

In tegenstelling tot de ‘grote jongens’ in dit vakgebied, bieden wij nog gewoon telefonische ondersteuning. Je krijgt direct iemand aan de lijn die kennis van zaken heeft. Ook mag je ons altijd mailen. Onze gemiddelde reactietijd is 10 uur en 9 minuten – en dat is inclusief het weekend. Je bent dus altijd verzekerd van een snel antwoord.

Tegenwoordig bieden we zelfs een chat-mogelijkheid aan via onze website. Als je tegen een probleem aanloopt kun je hierover dus ook chatten.

Is dat alles? Nee. Wij bieden ook een Helpcenter aan. Dit is handig voor de ondernemer die zelf graag dingen wilt oplossen. In deze kennisbank schrijven wij wekelijks nieuwe tutorials.

E-mail

Over het algemeen regelen wij voor al onze klanten e-mail – tenzij men dit anders heeft ingeregeld of juist door een externe partij wil laten verzorgen.

Wij zorgen ervoor dat je e-mail kan verzenden en ontvangen. Maar niet alleen dat. Ook verbeteren wij continue ons spamfilter, zodat je niet elke dag je postvak hoeft op te ruimen.

Monitoring

Op elke website die wij in beheer hebben passen wij monitoring toe. Dat wil zeggen dat er elke minuut een signaal naar jouw website toe gaat. Op het moment dat er geen signaal terugkomt worden wij opgepiept. Zelfs ‘s nachts. Vaak voordat jij het doorhebt is een eventuele storing dan al opgelost. Wij hebben een uptime van gemiddeld 99.993%, en daar zijn we trots op! Maar hoe dan ook, we zijn er voor je als er eens iets aan de hand is.

Back-ups

Reservekopieën. Ze zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. Omdat er altijd iets kan gebeuren met jouw website, maken wij back-ups. Dat doen we elk uur van de dag. In de nacht maken we een complete back-up van je website. Vervolgens maken bewaren we 1 maand lang alle back-ups. Veiliger kan het bijna niet.

Als je ooit eens een foutje maakt tijdens het bewerken van je website, of om welke reden dan ook iets fout gaat; we’ve got your back!

Slot

We hopen met deze uitleg helder te hebben gemaakt wat er nu allemaal op de achtergrond gebeurt. Mocht je naar aanleiding hiervan tóch nog een vraag hebben, neem dan gerust even contact met ons op.

Deel dit artikel
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Nieuwsbrief ontvangen?

Maximaal 1x per maand een nuttige nieuwsbrief ontvangen?