Snellere website, veiligere server en professioneel mailen

Als klant van Webprepare doen we er alles aan om je te ontzorgen. De laatste tijd merken wij dat met onze huidige server set-up we niet konden realiseren wat we wouden.

Alvorens we ingaan op de hoe-wat-en-waarom vraag wil ik je eerst uitleggen hoe de huidige set-up in elkaar stak. Onze set-up voor de migratie:

  • Type server: VPS server (unmanaged) bij TransIP;
  • OS: CentOS 7.7
  • Webserver: Apache + NGINX als reverse proxy
  • Controlepaneel: Plesk Onyx
  • E-mail: Postfix – op dezelfde server
  • Caching: Webbased
  • Back-up: Via Office 365 (OneDrive)
  • PHP-versies: 7.1 / 7.2 / 7.3
  • Databases: MariaDB

Met deze set-up bereikte in – in principe prima resultaten. Qua snelheid van de website(s) mochten we niet klagen. Toch liepen we regelmatig tegen issues aan. Ik zal de issues per punt toelichten. Dit is ook gelijk de reden van het migreren naar een nieuwe server.

Veel te veel spam

Een veelgehoorde klacht van onze klanten was dat zij met grote regelmaat spam ontvingen. Op zich is dat niet heel gek, gezien spam een wereldwijd probleem is. Desalniettemin kon het absoluut wat minder. Daar was ik het persoonlijk zelf ook mee eens. Ik heb op server-niveau daarom wat zaken aangepast. Daarmee werden de problemen wat minder, maar gevoelsmatig kwam er nog steeds teveel spam binnen.

Zelf een server beheren is een vak!

TransIP biedt helaas geen managed servers aan. Dat wil zeggen dat zij het reilen en zeilen op servergebied verzorgen. Daarom was ik op mezelf uitgewezen voor het opzetten van de server. Dat ging eigenlijk vrij goed en all snel had ik een goedwerkende, snelle server opgetuigd. Erg leuk om bezig te zijn met SSH, firewalls en noem het allemaal maar op. Het opzetten van een server is dus niet zo een probleem, maar het onderhouden werd dat op een gegeven moment wel. Ik gebruikte Plesk Onyx als controlepaneel. Je zou zeggen; als er updates zijn op een knop drukken en een kind kan de was doen. In de praktijk merkte ik dat zo een update veel roet in het eten kon gooien. Na zo een update kon het weleens gebeuren dat alles websites offline waren. Na een herstart van de server was alles vervolgens weer in orde, maar ideaal is het niet.

Op een gegeven moment vond ik dat de snelheid van de websites beter kon. Ik heb daarom wat onderzoek gedaan, en na wat testen kwam ik tot de conclusie dat Varnish veel kon verbeteren. Varnish is een soort programma waarmee je websites in het geheugen van de server kan laden, waardoor niet elke keer opnieuw de server hoeft te werken om een website te tonen. Zo gezegd zo gedaan. Ik installeer Varnish op mijn Plesk-server.. werkte niet. Er moest iets worden aangepast in een VCL-bestand. Ik weet het, het wordt nu technisch. Om een lang verhaal kort te maken heb ik er uren, al dan niet dagen tijd aan besteed. Uiteindelijk geen werkende oplossing.

Ik liet het er niet bij zitten. Er zijn genoeg freelancers te vinden die uitstekende kennis hebben van VPS, CentOS, Plesk en/of Varnish. Zodoende vond ik iemand die bereid was dit te verzorgen. Na ongeveer een halve dag werk had hij het aan de praat. Ik moest echter per website best wat handelingen verrichten. Afijn, als dat ten goede komt van de snelheid van jullie websites, dan is dat prima. Maar ook dit ging mis. Na een update kon de desbetreffende freelancer alles weer opnieuw inregelen. Dit keer kon dat sneller omdat hij gelukkig wat back-up(s) had gemaakt, maar ook dit was weer niet ideaal.

Moraal van dit verhaal is dat het zelf beheren van een server veel tijd kost, en dat je er echt wel wat verstand voor nodig hebt.

Back-up(s) via OneDrive

Back-ups vind ik echt enorm belangrijk. Er kan altijd iets fout gaan. Of dat nu bij ons is, of bij jou als klant. Stel je voor dat je per abuis al je e-mail verwijderd. Dan moet er altijd een back-up zijn om op terug te vallen!

Plesk Onyx biedt verschillende mogelijkheden tot het maken van een back-up. Lokaal is niet wenselijk. Back-ups kun je het beste wegschrijven naar een externe locatie, zodat je geen ‘Single point of Failure’ hebt. Uiteindelijk heb ik besloten om elke nacht een back-up te laten wegschrijven naar mijn OneDrive. Zakelijk gebruik ik Office 365 en zodoende had ik 1TB ruimte voor back-ups. De koppeling was zo gemaakt! Na het maken van de koppeling ben ik gaan testen en het werkte. Top!

En dan is het wachten op de eerste klant met problemen. Per abuis had een klant zijn e-mail verwijderd. Paniek! Al zijn e-mail weg. Ik stelde mijn klant direct gerust. Er was afgelopen nacht nog een back-up gemaakt, dus geen zorgen. Het terugzetten van zo een back-up moet normaal gesproken een fluitje van een cent zijn. Via Plesk kan ik per account kiezen wat ik wil terugzetten. Ik doorloop alle stappen, klik op ‘Terugzetten’. Het gevolg na ongeveer 3 minuten? Een foutmelding. Lekker. Ik maak de klant dus blij met een dooie mus. Ik heb werkelijk waar van alles geprobeerd, maar helaas. Uiteraard liet ik het er niet bij zitten. Door externe hulp kon de back-up alsnog worden teruggezet. Dat kostte mij niet alleen veel geld, maar ook tijd en spanning. Dat moesten we in de toekomst zien te voorkomen.

De zoektocht naar een (betere) oplossing

De oplossing had vrij simpel kunnen zijn. Zoek een partij die een managed VPS aanbieden, en overzetten maar! Desalniettemin vind ik het belangrijk dat we kiezen voor een duurzame oplossing. De zoektocht was lang. Veel gesprekken met partijen gevoerd die alle zorgen wegnamen. Mooi! Maar de prijzen waren exceptioneel. Ik kan het mezelf niet permitteren dat de kosten van zo een server hoger zijn dan de baten.

Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een provider die dit alles kon regelen voor een zeer competitieve prijs. Als ik de nieuwe server wegzet tegen de oude, krijgen we onderstaande vergelijkingstabel:

 

Plesk-VPS

Nieuwe server

Type server

Unmanaged VPS

Managed VPS

OS

CentOS 7.6

Ubuntu 18.04

Webserver:

Apache + NGINX

Apache + NGINX

Controlepaneel:

Plesk Onyx

Self-made

E-mail:

Postfix

Postfix – aparte mailserver

Caching:

Webbased

Server & webbased

Back-up:

Via OneDrive

Managed – externe locatie

PHP:

7.1 / 7.2 / 7.3

7.1 / 7.2 / 7.3 / 7.4 (beta)

De verschillen lijken klein te zijn. In de praktijk zijn de verschillen echter enorm. Ik test de snelheid van mijn websites altijd met tools als GTMetrix, Google PageSpeed en Tools.Pingdom. Met de nieuwe server zijn websites gemiddeld zo een 1.5x sneller geworden. Een prachtig resultaat. De snelheid van een website is zelfs zo belangrijk geworden dat Google dit meeneemt in haar overweging jou website positioneren. Elke klant profiteert hier dus – kosteloos van.

Niet zonder slag of stoot

Mooi! De keuze was gemaakt. Maar, wat nu? Er stonden zo een 100 websites en 90 e-mailaccount(s) op de server. Het overzetten van deze websites en e-mailaccounts is helaas geen druk op de knop. Met het overzetten van alle websites en e-mailaccounts ben ik zo een 2 weken zoet geweest. Ik probeer er altijd alles aan te doen om klanten te ontzorgen. Het is namelijk vervelend als je als klant iets moet aanpassen om de werking van je e-mail te blijven garanderen. Helaas ontkwam ik daar niet aan. Ik heb iedereen dus aangeschreven met wat er precies ging gebeuren, wanneer en wat de consequenties zouden zijn. Alhoewel de meeste klanten er zijn uitgekomen, ontkwam ik er niet aan dat ik zelfs op locatie zaken heb moeten aanpassen. Dat wist ik eigenlijk van tevoren al een beetje. Een betere voorbereiding had wellicht wonderen gedaan, maar goed. Zo leren we elke dag weer wat bij 😉

Na 2 weken zijn alle klanten, websites, e-mailaccounts, databases gemigreerd. Alle websites en e-mailaccounts draaien als een zonnetje!

De voordelen in de praktijk

Snelheid

Op alle websites wordt server-caching toegepast. Dat zorgt er in de praktijk voor dat websites gemiddeld 1,5x sneller zijn dan voorheen. Een snellere website zorgt voor betere conversies, lagere bounce-rates en een hogere positie in Google.

Geen tot weinig spam

Spam is irritant. Zo simpel is het gewoon. Door het gebruik van een professioneel, beheerd spamfilter zijn er nagenoeg geen spam-mails meer. Dat voorkomt dus een hoop verwijderen, en daarmee irritatie.

Geen kopzorgen over back-up(s)

Voor jou, maar ook voor mij geen zorgen meer over back-ups. Deze worden elke nacht gemaakt en zijn per type terug te zetten. Per ongeluk je website naar de filistijnen geholpen? Of misschien wel al je belangrijke e-mail verwijderd? Met een druk op de knop zetten wij het voor je terug.

Snelle oplossing bij problemen

De gekozen partij biedt over het algemeen binnen een half uur een oplossing bij issues. Er is geen SLA afgesproken, maar ik heb ze tijdens de migratie al vaak nodig gehad. Eigenlijk hoefde ik nooit langer dan 5 minuten te wachten voordat ik iemand had gesproken. Een oplossing was er vrijwel direct. Mocht het onverhoopt dus eens voorkomen dat er problemen ontstaan, dan lossen wij die snel op.

Meer mogelijkheden

De nieuwe partij biedt ook een legio aantal voordelen ten opzichte van de vorige server. Zo kunnen wij een CDN aanbieden wat zorgt voor een nog betere bereikbaarheid – wereldwijd. Zo zijn er nog veel meer voordelen waar wij later over zullen uitweiden.

Conclusie

Doordat we zijn overgestapt naar een provider die onze servers beheerd, zijn we van veel kopzorgen af. Uiteindelijk moeten onze klanten hier alleen maar beter van worden. De websites zijn sneller dan voorheen, back-ups zijn geregeld, professioneel spamfilter en geen omkijken meer naar de server.

Dit is een beknopt overzicht van het gehele migratietraject. Mocht je toch nog een vraag hebben, of ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe ik dingen heb aangepast? Laat het gerust even weten.

Bedankt voor jullie aandacht!

Vond je dit artikel interessant?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on pinterest
Deel op Pinterest

Laat een bericht achter